V neděli odpoledne jsem se vracel vlakem společně s kamarády z výpravy Aljaška 2016 v Brdech. Oba mí kamarádi jsou bratři a zároveň doktoři. Rozpovídají se o příhodách z medicínského, nemocničního prostředí. Vědí, že jsem oboru IT a tak se řeč stočí na příhodu, která s IT úzce souvisí.
Jak to chodí u nás v nemocnici
„Já ti povím, jak to chodí u nás v nemocnici s naším ambulantním systémem“, začne jeden z bratrů. (kamarád tím myslí nemocniční informační systém – NIS). „Po jedné aktualizaci systému jsem se přihlásil do počítače, kliknul na ikonu aplikace, abych se dostal do systému, kde máme informace o našich pacientech. Nic se nedělo. Vidím ikonu aplikace na liště. Kliknu. Opět se nic neděje. Pustil jsem se do laborování, až jsem přišel na způsob, jak se k obrazovce dostat“, pokračuje.
Pomoz si sám
„Nakonec stačí dva kliky:
1. levý klik myší do pravého dolního roku k zobrazení čisté plochy,
2. levý klik na aplikaci NIS na spodním listě s aplikacemi.
Pak už se objeví očekávané okno se vstupem do aplikace. Rozumíš, jsou to 2 kliky navíc při každém vstupu do systému. To znamená, že i po delší době nečinnosti, když tě aplikace vyhodí na timeout musíš znovu dvakrát klikat. Ale napřed na to musíš přijít sám. Nikdo z IT nám nic nepoví. Nevaruje o tomto chování. Nedá žádný návod jak postupovat.“ Takže kamarád si musel najít vlastní náhradní řešení sám.
Oprava v nedohlednu
Nakonec získal informaci, že IT o chybě ví a bude opravena až při další aktualizaci. Aktualizace je plánovaná, ale až za několik měsíců. Tento stav již trvá několik měsíců. Asi již půl roku.
Reaguji na to: „Asi se málo ozýváte. Nebo to vadí jenom Tobě?“
Kamarád: „Ne, představ si, že denně stovky uživatelů s tím mají neustále problémy. Kolik hledání a klikání navíc? Kolik ztraceného času? Kolik nespokojených a rezignovaných uživatelů,…?“
Jak z toho ven? Pojďme diskutovat
Co je příčinou takového stavu věci? Pojďme se na to podívat z pohledu řízení IT:
- Ztotožňuje se management s myšlenkou, že IT služby jsou důležité a jejich řízením je potřeba pověřit člověka, který tomu opravdu rozumí?
- Existuje síla, která by donutila samotné IT dělat věci pro interního uživatele jako pro zákazníka, který platí?
- Je definován garant NIS, který má vliv na to jak je služba poskytována?
- Existuje zavedený a funkční management ICT služeb?
- atd…
Napište mi, jaké máte zkušenosti vy?
Nastala podobná situace i u vás?
Jak jste řešili podobnou situaci ?